۳۰ تیر ۱۳۸۸

خورشيد گرفتگی 22 جولای 2009

در روز چهارشنبه 22 جولاي 2009، يک خورشيد گرفتگي کلي اتفاق مي افتد و رويت آن براي بيشتر ساکنان نيم کره شرقي کره زمين ميسر است. بر پايه زمان اين رخداد، مي توان آن را طولاني ترين خورشيد گرفتگي در مالزي قلمداد نمود.

هرچند نسبت به خورشيد گرفتگي قبلي که در 26 ژانويه 2009 اتفاق افتاد، اين بار درصد همپوشاني خيلي کمتري رخ مي دهد. ماکزيمم مقدار همپوشاني بين کره ماه و خورشيد، در اين خورشيد گرفتگي 17.8 درصد است. اين مقدار براي رويت با چشم بسيار کوچک است. در بهترين وضعيت براي مشاهده اين پديده، نقاط شمالي کشور مالزي مي باشد.

زمان اين خورشيد گرفتگي، از 8:23am به وقت محلي مالزي شروع شده و تا 9:48am پايان مي يابد. خورشيد گرفتگي کلي به مدت 6 دقيقه و 39 ثانيه طول مي کشد و از Ryukyu Islands در ژاپن مي گذرد و ادامه آن در اقيانوس آرام خواهد بود. مسير حرکت سايه کره ماه از هند شروع شده، و سپس از کشورهاي نپال، بنگلادش، بوتان، ميانمار و چين ادامه مي يابد. علاقمندان همچنين مي توانند، مانند رويداد قبلي، از طريق چهار وب سايت Exploratorium، Saros، liveEclipse و EclipseTV اين خورشيد گرفتگي را بطور زنده تماشا کنند. در صورتي که شما نتوانيد اين خورشيد گرفتگي را ببينيد، براي خورشيد گرفتگي بعدي که در مالزي اتفاق مي افتد، بايد تا پنج ماه ديگر در 15 ژانويه 2010 منتظر بمانيد. خورشيد گرفتگي بعد از آن که در مالزي قابل رويت خواهد بود، شش سال و نيم بعد در 9 مارچ 2016 و ده سال بعد از آن در 26 دسامبر 2019 اتفاق خواهند افتاد.

۱ نظر:

  1. بابا ستاره شناس بگو اين ميکروسکوپ کجاست ما هم بريم عکس بگيريم

    پاسخحذف