۲۳ شهریور ۱۳۸۸

جستجوی سالم در اينترنت

بر خلاف تصور همه دوستان و همکارانی که از گذشته و پيشينه ام بی خبرند، من در يک خانواده بسيار مذهبی و معتقد به انجام کليه اصول و فروع دينی رشد پيدا کرده ام. خانواده ای که به سلامت فکری و ذهنی فرزندانش بسيار اهميت می داد و هنوز هم می دهد. هرگز دستگاه گيرنده امواج ماهواره ای به محيط خانواده ما وارد نشد و من از طرف والدينم به شدت از نشست و برخواست با افرادی که به اين دستگاه دسترسی داشتند نهی می شدم. همين امر شايد يکی از دلايل ضعف شديد من در در زبان انگليسی بود که اين مشکل با خروج من از ايران و تلاش بسيار سرانجام برطرف شد. ورود دستگاه کامپيوتر و اينترنت به چنين محيطی يکی از بزرگترين محالات بود. هنوز در ايران هستند افرادی که من را به خوبی می شناسند و برايشان غير قابل باور است که چگونه می توانم شرايط و آزادی های خارج از ايران را تحمل کنم و ساکت بمانم.

آشنايي من به شبکه اينترنت به 15 سال قبل يعنی 1996 که به اجبار با عملکرد شبکه های کامپيوتری آشنا شدم باز می گردد. به تدريج برای کسب درآمد به برنامه نويسی رو آوردم. اما با توجه به جو حاکم در خانواده مجبور به استفاده از کامپيوترهايی بودم که در محيط عمومی مثل مساجد و کتابخانه ها به رايگان برای مدت زمان خاص در اختيار کاربران بود. هنوز به خوبی به خاطر دارم نخستين باری را که در جمع دوستان مذهبی با استفاده از کتاب راهنما به اينترنت متصل شدم و در موتور جستجوی تازه تاسيس Yahoo تصاوير مربوط به کلمه ای را جستجو کردم. در بين آن تصاوير عکسهايي بود که در آن زمان هنوز درک آن برای جامعه سخت بود. من شوکه شده بودم و دوستان مذهبی به من خيره مانده بودند. نمی دانم چرا اين اتفاق تلخ بايد در نخستين تجربه من در استفاده از اينترنت آن هم در مکانی عمومی و مقدس رخ می داد. هرگز آن نگاه های تحقير آميز را فراموش نمی کنم. خدا را شکر می کنم که نتيجه اين تجربه باعث شد در طول اين سالها همواره از اينترنت بطور صحيح و سالم و بر اساس اصول و اعتقادات شخصيم استفاده کنم و خدا را هميشه ناظر بر اعمالم ببينم. هر چند در جايی که کاربران و افراد مجازی با سلايق گوناگون وجود دارند، به ناچار و شايد از روی کنجکاوی گاهی خطاهايي هم رخ می دهد که غير قابل اجتناب است.

اما امروز با کمال خوشحالی مطلع شدم موتور جستجويي هم برای افرادی که می خواهند کنترل بيشتری بر روی اعمال خود و خانواده در محيط مجازی داشته باشند، اخيراً طراحی و عرضه شده است. موتور جستجوی I'mHalal يا من حلال هستم ابزاری تازه برای کاربران با سلايق مذهبی و فرزندان آنها می باشد. به گفته abcnews اين سايت در ماه جاری بيش از 400 هزار بازديد کننده داشته است.
اين تغيير نگرش فراهم کنندگان اينترنت به خواسته های بخش عظيمی از کاربران و خانواده های مذهبی شايد ناشی از گسترش جمعيت و مهاجرت اين دسته از کاربران اينترنت و افزايش تاثيرگذاری آنها در جوامع غربی باشد که قبلاً هم طی مقاله ای کوتاه به آن اشاره اجمالی شد.

افزايش پشتيبانی مالی و نگاه مثبت دولت ها و تشويق فرزندان توسط اوليا و مربيان در فرهنگ سازی استفاده از اين گونه سايتها بهترين راه برای مبارزه با انحرافات و نکات منفی اينترنت و در نهايت اصلاح رفتار مجازی جامعه در سطح کلان می باشد.

۴ نظر:

  1. احسنت . مطلب جالبی بود بايد فرهنگ سازی بشه

    پاسخحذف
  2. گاهاً زياد ديدم كه اين محدوديت‌ها نتيجه سوء ميده. ولي ... خب سرشت آدما متفاوته. و نوع ايجاد محدوديت البته. خيلي مهمه سياست ايجادش كه مطمئناً خانواده شما درست از پس اش بر اومدن...

    پاسخحذف
  3. سلام
    با توجه به اینکه parsian blog فیلتر شده
    اگر قالب آماده خبری برای بارگزاری تو دامنه شخصی دارید که رایگان باشه خبرم کنید
    ممنون
    حشمدار

    پاسخحذف
  4. سلام آرش خان
    مطلب مفید و جالبی بود... اون اولین تجربه هم خیلی بد بود ..دقیقاً بعضی وقتا همه چیز برعکس میشه!!
    ولی بهر حال تجربه سازنده ای بوده...
    بابت معرفیه موتور حلال هم ممنون
    موفق باشید

    پاسخحذف