۰۲ مهر ۱۳۸۸

پسری که باد را مهار کرد

اين يک داستان واقعی از پسر فقير سياه پوستی است که در سن 14 سالگی، با کمترين امکانات نيروی باد را تحت کنترل در آورده است. او بدليل نداشتن 80 دلار شهريه مدرسه، از تحصيل باز می ماند. بدون دانستن زبان انگليسی و تنها از طريق کشف رابطه بين تصاوير در کتابی، نيروگاه بادی کوچکی را برای تامين نيازهای اوليه الکتريکی خانواده اش می سازد. William Kamkwamba که اکنون حدود 21 سال سن بيشتر ندارد توضيح می دهد که هفت سال قبل در حالیکه حتی مادرش هم به او اعتماد نداشته چگونه نيروی باد را تبديل به الکتريسيته نموده است. او می گويد در کشورش معمولاً باد می وزد و هميشه فکر می کرده چطور می تواند از اين منبع خدادادی استفاده کند.
اما دو سال پيش از اين William باز هم در کنفرانسی ظاهر شده و با انگليسی بسيار ضعيف و با کمک روش پرسش و پاسخ پروژه ساده خود را به خوبی با زبانی ساده شرح داده بود.
William اهل کشور مالاوی است. کشوری که حتی نام آن هم برای خيلی ها نا آشنا است. اقتصاد مالاوی وابسته نه کشاورزی و کشت تنباکواست. اين مخترع و دانشمند جوان قصد دارد تحصيلاتش را تکميل نمايد و ايده های جالبی هم برای آينده مردم کشورش در سر دارد. يک فيلم کوتاه جالب و تامل برانگيز هم از محل زندگی و طرح او و همچنين نخستين سفرش به ايالات متحده وجود دارد که برای تماشای آن بايد قبلاً نرم افزار QuickTime را بر روی کامپيوترتان نصب نموده باشيد.

۲ نظر: