۰۳ تیر ۱۳۸۸

شيوع جهانی آنفولانزای خوکی H1N1

آنفولانزای خوکی Swine Flu يا H1N1 ظاهراً در همه جای جهان گسترش پيدا کرده. نمايش مستمر برنامه های آموزش پيشگيری در شبکه های مختلف تلويزيونی مالزی نشان دهنده جدی بودن اين بيماری و ورود آن به داخل مرزهای جغرافيايي اين کشور است. هر چند تاکنون آمار ابتلا و سرعت گسترش بيماری در مالزی کمتر از کشورهای همسايه مانند سنگاپور، تايلند، اندونزی و ... بوده، اما مراقبت از خود در برابر اين بيماری ضروری است. سايت تفدا توضيحات مختصری از اين نوع آنفلانزا را بزبان فارسی در اختيار خوانندگان قرار داده است. همچنين روزنامه Thestar، با توجه به آگاهی از نوع فرهنگ بومی مالزی، اطلاعات جامعتری را در اين زمينه ارائه می نمايد. علائم عمومی اين بيماری که در مقاله Thestar ذکر شده است، عبارتند از:
  • تب
  • بیحالی
  • آبريزش بينی
  • سرفه
  • گلودرد
  • بی اشتهايي
  • اسهال و استفراغ (در بعضی موارد)
در اين مقاله همچنين آمده است:
وزارت بهداشت مالزی واقع در پوتراجايا بصورت شبانه روزی از طريق شماره تلفن 0388810200 الی 300 پاسخگوی عموم مردم است. افرادی که اخيراً از امريکای لاتين به مالزی بازگشته اند قرنطينه خواهند شد. همه مسافران ورودی از ايالات متحده با اسکنرهای حرارتی نصب شده در فرودگاه رصد می شوند. به همه اطباء خصوصی و عمومی مالزی دستور داده شده تا موارد مشکوک بيماری را چنانچه بعد از 17 آپريل به کشورهای تحت تاثير سفرکرده به دفاتر منطقه ای گزارش بدهند.
و در آخر لازم بذکر است، تا اين لحظه هيچ واکسنی برای پيشگيری اين ويروس ساخته نشده است.

۶ نظر:

  1. آخه مرتیکه پوفیوز! ملت دارن پرپر میشن تو از ربات و موبات مینویسی

    پاسخحذف
  2. بيشتر مراقب باشيد. امروز در روزنامه Xinhua خواندم تعداد مبتلايان به اين ويروس در مالزی باز هم بيشتر شده و رسيده به 158 مورد. بر اساس اظهارات Mohd Ismail Merican ديروز 14 مورد محلی و سه مورد از مسافران خارج از کشور گزارش شده اند. تعداد 47 نفر در حال حاضر در بيمارستانهای مالزی بستری هستند.

    http://news.xinhuanet.com/english/2009-06/30/content_11627715.htm

    پاسخحذف
  3. عليرضا منصوری هم يک مورد در South city کوالالومپور گزارش داد. او ادعا کرده که مورد مبتلا شده به اين ويروس اهل عراق است.

    http://icim.blogfa.com/post-321.aspx

    پاسخحذف
  4. به نقل از BBC سازمان بهداشت جهانی می گوید "اکثر موارد ابتلا به ویروس H1N1 ملایم است و بسیاری از بیماران بدون کمک پزشکی بهبود می یابند."

    اکثریت بیماران تنها علائم خفیفی را تجربه می کنند و ظرف یک هفته کاملا بهبود می یابند که اغلب بدون معالجه پزشکی صورت می گیرد.

    هنوز واکسن موثری برای آنفلوآنزای خوکی ساخته نشده است.

    وقتی یک ویروس قوی که باعث اپیدمی گسترده شده ظاهر شد، متوقف کردن روند گسترش آن ممکن نیست.

    زنان باردار و افرادی که مشکلات جسمی عمیق تر دارند بیش از دیگران در معرض خطر عواقب ابتلا به ویروس قرار دارند و در صورت ابتلا باید تحت نظر قرار گیرند.

    ویروس H1N1 در مدت دو ماه وارد بیش از 100 کشور شده، بیش از 70 هزار نفر را آلوده کرده و جان بیش از 300 نفر را در سراسر جهان گرفته است.

    http://tinyurl.com/mozfq5

    پاسخحذف
  5. تعداد مبتلايان در مالزی به 326 نفر رسيد.

    از اين تعداد 237 نفر بهبود يافتند و از بيمارستانها مرخص شدند.

    http://tinyurl.com/nm8t75

    پاسخحذف
  6. من از حال رفتم چون خواهرم علاعم را دارد

    پاسخحذف